27 aug 2012 2012-08-27 00:37 2012-08-27 00:37

Bryggseglaren

Det fnissas våldsamt från stora kojen. Barnen har invarderat vår säng och alla kittlar varann därinne, till sist vann de över Tina tror jag, för hon flydde tillfälligtvis. Jag har berättat sagan om gamla draken, trollkarlen och de andra fantasivarelserna minst en halvtimme, men det har visst inte hjälpt ikväll, stämningen är ovanligt uppspelt tror jag.

Vi ligger vid en lång pontonbrygga, ganska oskyddade i en stor vik och det blåser 15-17 m/s syd och det gungar en hel del. Vågorna spolar över bryggan (En motorbåt sjönk här bredvid oss igår morse när det blåste upp ett par timmar, men motorn överlevde. De hade förtöjt med atern mot vågorna.) och vi hoppade över att gå på puben och lyssna på irlänsk musik utan valde att titta på en film istället. De spelar onsdagar och söndagar och det var ösigt förra gången, men det såg väl blött ut att kravla iland.

Återigen har vi blivit byns samtalsämne och många är de som traskar ut på bryggan för att titta och växla några ord. Igårkväll invaderades vi at ett gäng ungdomar som badade från båten. Dagen innan kom två fritidsledare och hälsade på med en hel barnkoloni. Efteråt kom en av dem, Rob, tillbaka med en fin desert han köpt till oss och bjöd oss till deras lek-och-bad attraktion nästa dag. Så igår var jag och barnen där. Vi fick låna våtdräkter och Karin och Lovisa simmade runt i hamnen och klättrade upp på den stora flytande studsmattan med rutchkana etc. Vi paddlade kajaker och hade riktigt skoj hela eftermiddagen. Efter ett tag kom Tina med fika till oss. Själv passade hon på att gå på en mycket trevlig second-hand bokaffär med gratis internet.

Så, här ligger vi ikväll vid bryggan och rycker i tamparna. Både jag och Tina hade föredragit att ankra just nu när det är busväder, det är lungt runt hörnet, men det var för jobbigt för oss. Vi är lite lata. Alla dessa linor och fendrar.. Imorgon ska det bli fint igen och då är det trevligt att ha lätt iland, men sedan kommer ännu en sydlig kuling i övermorgon. Men efter den syns faktiskt inga nya busväder på väderkartorna, så då hoppas vi komma ut på havet igen.

Idag har jag mekat med det lilla elverket som följde med båten. Det fanns inget avgassystem till så jag har kört huvudmaskin för att få ström och vinkelslipat och svetsat en del i sittrunn och nu är det nästan klart. Jag vågade inte kliva ner på pontonbryggan och jobba där som jag tänkte för vågorna sköljde över brygganibland. Återstår att se om den lilla dieselmotorn startar och om generatorn ger nån ström. Den är sjövattenkyld och ska ge 4kW enfas om allt fungerar.

Det ska bli skönt att till sist få alla mackapärer man släpat med sig att fungera. Får jag bättre och billigare ström till svarven får jag väl tålamod att bygga färdigt de sista delarna till watermakern också. Men det närmast förestående svarvprojektet är nya brytblock till storbommens revsystem, de i bommens aktre ände, de närmast masten bytte jag i våras. De sista orginalblocken på bommen blev mosade på sista seglingen. Det är nästan inget orginalblock kvar på båten nu.

Såklart går det att fortsätta köra huvudmaskin för att få ström till svarven, men jag förmodar att den lilla dieseln är både tystare och bränslesnålare än den stora 6-cylindriga perkinsmotorn. Hade vi haft vindsnurran uppe nu kanske man kunnat köra invertern och driva svarven med den strömmen, men jag väntar med att sätta upp vindsnurran tills vi kommit till Spanien, jag vet hur blåsigt det kan vara på vägen dit..

Ett annat litet fix som behövdes var att dirken, vajern som håller uppe bommen, nästan gått av. Så jag tog mig upp i stormastens topp igår och fick det gjort. Mesanens dirk hade jag redan bytt, så nu är det 10mm rep istället för wire på båda. Gillar inte wirar som flyttar sig med tanke på ändrad impedans på mina kortvågsantenner, en trimmningsdetalj som inte alla seglare tar lika hårt på.