15 jun 2015 2015-06-15 10:55 2015-06-15 10:55

Anders ombord

Vi jobbade som små gnuer ombord Caminante i Suva, med städning och undanstuvning av prylar, för att göra plats för vår vän Anders Caspersson från Varberg. Han är med oss ombord till månadsskiftet. Han kom till Suva med kappsäcken full av allt som Gustaf beställt till båten via ebay, några få kilo egna saker fick han med. Anders är alldeles för snäll! Vi drev runt några dagar i Suva, sedan gjorde vi en nattsegling ner till ön Dravuni i Astrolabe Reef cirka 70 sjömil rakt söderut. Vi bröt mot vår vanliga regel att lämna en hamn i mörker. Anders fick stå i fören med en stark ficklampa och spana efter föremål i vattnet, medan Gustaf rundade ett enormt ankrat fraktfartyg och följde vår gamla Navionics track runt sjömärken och ut genom revpasset. Det var väldigt mörkt, alla lysbojar fungerade förstås inte, men de sista sjömilen upptäckte vi en jättestark blå ens bakom oss, och förstod att det måste vara vara denna ens som underlättade in- och utpassage för alla små fiskebåtar.
Det var en ovanligt rufflig och skumpig segling i halvvind ner, 1.5 knops sidoström gjorde att det kändes som om vi seglade bidevind. Gustaf fick segla Caminante själv, jag var för sjösjuk, Anders var knockad av jetlag/sjösjuka. Vid halv sex på morgonen kom vi fram till Astrolabe Reef, Gustaf tog ner alla segel så vi låg och drev för enbart riggen. Han gick och lade sig några timmar medan jag passade båten. Vid niotiden i gråmulet väder gick vi för motor genom Herald Pass. Utan hjälp av elektoniska kort vet jag inte om man hade vågat gå in, då sikten var usel. Gustaf använde sig av nya programmet Sasplanet, där man kan plotta sig själv på satellitbilder (från Google Earth, Bing och Nokia). Sasplanet verkar superbra för Fiji, här finns ju miljontals rev överallt, som syns bra på satellitbilder (dvs satellitbilder utan moln…). Våra andra elektroniska sjökort (Navionics och OpenCpn) är inte särskilt detaljerade här.
Vi kom fram på Karins nioårsdag, så det blev sång, presentöppning och stor frukost med chokladtårta och nybakat bröd vid ankomsten. I brist på andra barn och barnbåtar samt närvaron av en bra shoppingstad som Suva, blev det ovanligt många paket: pysselböcker, gummiband, klä-ut kläder, en delfinklänning som Lovisa och jag sytt, halsband.. Små glittriga indiska dukar för att bädda för gosedjuren.
Vi gick sedan iland för att göra “sevusevu” i den lokala byn, det vill säga be om tillstånd hos byöversten att få ankra och vistas i området. Vi lämnade över det obligatoriska knippet med kavarötter. Det är en fin tradition tycker jag, det känns bra att på detta sätt visa respekt för folket som bor på en plats.
Igår gick vi i kyrkan. Jisses vad bra de sjunger här! Efteråt åt vi lunch hemma hos nyfunna vänner, Georg och Mae, fisk, stuvade taroblad och kassava-rötter. Bäst var nog den kalla såsen av kokosmjölk med pressad citron. Vi hade med oss pannkakor.

Igår och idag har Gustaf fått laga alla trasiga saker i byn – elsystemet på skolbåten, byta en rem på byns generator, ett harpungevär, en spade…
Gubbarna var så glada att Gustaf hjälpte dem, vi har fått massvis av bananer, lime och brödfrukt. De ville bjuda på kava, så Anders och Gustaf var inne på en “gubbkava”-kväll igår. Det var nog ingen “turistkava”, Anders sa att männen turades om att prata och hålla tal.
Ikväll var Georg och Mae här och hälsade på och fick middag. Jag gjorde en curry med kokosmjölk från tre kokosnötter. Gustaf rev kokosköttet, Anders pressade ur mjölken. Ett jättejobb – men gudomligt gott blir det i maten. Vi blir väl trinda som kokosnötter själva om vi fortsätter att äta så här.