20 mar 2013 2013-03-20 03:35 2013-03-20 03:35

Det turkosa vattnet

Detta är verkligen ett utmärkt lek-och-badställe som vi har hamnat på! Vi är nu fem båtar här och har två kilometer vit sandstrand för oss själva: Vi, Litorina, Corinne och vår nye svenske kompis Conny, samt en amerikan som ligger lite längre ut. Alla förutom vi har kite-grejor ombord. På förmiddagen efter en kort skolsession var vi alla engagerade i att hjälpa till med kitesurfningen. Det är uppenbarligen inte så lätt att hålla reda på allt, vinden, skärmen med sina fyra styrlinor och så dessutom den lilla brädan som man ska balansera på, allt samtidigt. När man väl fått upp farten ändras  också balansen på draken – man måste då sicksacka den för att behålla balansen på brädan. Sen finns det korallrev att krocka med, för att inte tala om våra båtar, som rätt vad det är dyker upp. Mycket att hålla reda på för en nybörjare!

Det ska ju gå att komma mot vinden när man kitesurfar, så att det skall finnas en rimlig chans att komma tillbaka till det stället man började på. Så långt har varken Conny, Johan eller Patrik kommit ännu. Vi fick köra och hämta de utmattade surfarna med gummibåtarna långt ner i lä, gång efter annan. Men det ser väldigt skojigt ut!

Medan gubbarna lekte med sina drakar, lekte Karin och Lovisa med Corinnarnas gästers barn, Pontus och Hampus, och de paddlade runt i ett par kajaker tillsammans i några timmar. Tina tog en lång promenad i land under tiden. Sen var det lunch och skola under dagens hetaste timmar. Vid fyratiden sen tog vi oss tillbaka till stranden för lite mera bad. Den här gången paddlade Karin och Lovisa igen, men med Oliver och Cassandra.

I går provade jag mina nybyggda hummersnaror. De består av ett sex millimeters rör med en tunn wire i, som slutar som en ögla, så att man kan fånga langustrarna genom att trä snaran bakifrån över djuret och dra åt. Detta fångstredskap är tillåtet här, då det inte kan skadeskjuta djuren, till skillnad från pilar från harpuner. Eftersom jag började lite sent på dagen och bara fick en languster i går, så släppte jag i den igen efter att vi haft den i en spann ett tag och lekt med den på däck. I dag kom jag åter igång lite sent, så nu blev det bara en igen, men Lovisa var med och hon höll själv på och dök ner under korallerna för att fiska hummer och tyckte det var jättekul. Så till kvällsmat delade vi på vår fångst och lovade oss fler i morgon. Det kryllar av dem här och de grundaste är inte på mer än två meters djup.

Vi tittade också på en trevlig sköldpadda som betade grönsaker på revet. Otroligt vad länge de kan hålla andan! Och så fick vi se lite olika rockor. Förutom stingrocka, som vi ser lite då och då, så hittade Tina en Spotted Eagle Ray, stor och pampig, med en rolig nos. Väldigt trevliga rev här. Man ser något nytt varje gång man är där och kollar. Oliver var lite olycklig på slutet, för han blev biten av en muräna när han rotade i hålorna. Hoppas det inte blir några bestående men…