10 sep 2013 2013-09-10 04:55 2013-09-10 04:55

Framme på Trinidad, Chaguaramas

Det tog lång tid att säga farväl till alla vänner vi skulle skiljas från på Grenada, men några träffar vi förhoppningsvis så småningom igen.

Det har varit ömsom vindstilla och ömsom sydlig vind senaste veckorna, så det har inte funnits några lämpliga vindar att komma vidare mot Trinidad med, men igår vred den till ostsydost 7-8 m/s vilket var ganska idealiskt så äntligen fick vi lätta ankar och segla vidare. Det tar sin lilla tid att få båten sjöklar när man legat stilla så länge som vi gjort, så detta har sysselsatt oss faktiskt ett par dagar. Även några halvfärdiga projekt som var bäst att göra klara innan de stuvades undan, bl.a. en 50 m2 genua i ganska grov duk jag sytt och sytt på till vårt inre förstag. Inget nätt litet handarbete precis..

Det är ofta starka strömmar här i området. Dels passadvindens, Amazonas och Orinocos vattenmassor som pressas in från Atlanten längs Sydamerikas kust och som når tre knop här ibland, så man måste hålla upp rejält mot vinden om man inte vill rumla vidare till Venezuela och missa Trinidad, så det blir nära nog bidevindsegling. Dessutom är här också hyfsade tidvattenströmmar som kan bli fem knop i sundet för att komma in till Chaguaramas och då är det säkrast att ta motorn till hjälp. Bocas del dragon heter det, drakmunnarna, och är öppningen mellan Trinidad och Venezuela. Så mycket fart var det dock ej i morse, tidvattnet höll på att vända, men det var ändå imponerande virvlar och små öar av växtlighet och stockar här och var. Vi fick väja då och då för detta skräp som flyter ut med flodvattnet från djunglerna.

På slutet av natten fick vi också hålla reda på squallar, åskmoln med kraftigt ösregn och kulingvind. Jag hade radarn på och följde dem runt om oss men blev lite övermodig för de första fyra jag oroat mig för missade oss på löpande band, så jag fortsatte glatt med nästan fulla segel, men till sist fick vi däng och seglade ner styrbordsrelingen under vatten så vi tog in lite vatten genom en däcksventilen i tvättstugan. Tricket är ju att slöra undan de där minuterna det tutar i som värst om man nu är för lat för att reva ner seglen (vilket jag är, det är ju 200 m2 segel som ska hanteras ensam på nattvakten och det går ju inte mellan varje moln som passerar), men det gäller då att släppa ut seglen och falla av i tid när det fortfarande går, för när det väl lutar tillräckligt tappar man styrförmågan och det blir ett jäkla kackalorum. Och regnar gör det, som en mur…  De följande två squallarna som slog till var jag mer beredd och föll av i tid. Men det väckte ändå upp barnen så de sista timmarna av natten var Karin och Lovisa med och tittade på självlysande delfiner som lekte runt båten i otroligt stark mareld och vi såg den taggiga bergkedjan på norra Trinidad växa upp i gryningsljuset. Lovisa skötte radarn och Karin pratade om allt mellan himmel och jord, hon älskar nattvakterna när pappa eller mamma har all tid i världen att lyssna.

Det var mycket riktigt varmt här i Trinidad, och liksom vi blivit förvarnade är det inte bara stockar och djungelväxter som flyter runt i hamnen, men också många drickaflaskor som väl pumpas ut med de stora floderna. Vattnet är för övrigt tefärgat av all humus. Hade varit skoj att köra en analys på det. Sticker man ner armen i vattnet ser man inte handen.

Det pumpas upp mycket gas och olja här i landet liksom i grannlandet Venezuela så priserna är låga, vilket såklart lockat oss att segla hit. Det var ungefär ett år sedan vi tankade senast. Det var på Irland förra sommaren och sen toppade vi upp lite på Kanarieöarna i oktober, så nu behöver vi 500 Liter diesel igen och även lite jollebensin. Här är rom och vin 100 gånger dyrare än diesel, på Martinique var det nästan samma pris på dessa vätskor. Där var mataffärerna överfulla med tre och femliters “bag in box” med 55-70% rom för en spottstyver medan bränslen kostar som hemma. Här kostar vin och sprit som hemma eller något dyrare medan dieseln kostar 1 kr 50 öre per liter. Det är märkligt hur olika myndigheter resonerar om hur skatterna ska styra vår konsumtion. När man seglar runt så här blir det väldigt tydligt, för man hamstrar såklart där det är billigt. Vi har t.ex. fortfarande en del vin, spagetti och lite ost kvar från Spanien.